Introducere
1.1 CONCEPTUL DE FUNCŢIONAR PUBLIC
Administraţia publică pentru a-şi realiza sarcinile ce-i revin înfiinţează o diversitate de servicii, de legiferare, de soluţionare, cu putere de adevăr legal, a conflictelor juridice care apar în societate şi de realizare a atribuţiilor puterii executive.
Aceste organisme sunt încadrate cu personal de o anumită pregatire de specialitate iar baza lor materială este asigurată de către stat, judeţ sau comună.
Pentru ca serviciile publice să-şi realizeze sarcinile pentru care au fost organizate este necesar ca funcţiile publice - ca grupări de atribuţii, competenţe şi responsabilităţi - să fie ocupate de persoane fizice cu o pregătire de specialitate, care să realizeze, în practică, sarcinile serviciilor publice cum sunt ele grupate în funcţii publice şi cum au fost dotate la înfiinţarea lor. Persoanele fizice care ocupă, în condiţiile legii, funcţiile publice din cadrul serviciilor publice se numesc funcţionari publici.
Funcţionarul public este acea persoană fizică care, prin respectarea condiţiilor cerute de lege, a fost investită prin numire sau alegere, într-o funcţie publică pentru a desfăşura, contra unui salariu, o activitate continuă.
De la aceasta regulă fac excepţie persoanele fizice care alcătuiesc organele reprezentative ale statului (cele două Camere ale Parlamentului), ale judeţului (consiliile judeţene) şi ale comunelor (consiliile locale), care nu au calitatea de funcţionari publici pentru că, în primul rând, ei sunt reprezentanţii ţării, judeţului sau comunei şi în al doilea rând, prin activitatea limitată în timp, nepermanentă(de regula 4 ani) pe care o desfăşoară, prin modul de lucru (numai în sesiuni), dar şi prin alte caracteristici, ei se deosebesc de funcţionarii publici.
Faţă de definiţie şi de excepţia de la ea, sunt funcţionari publici persoanele fizice care au numai cetaţenia româna şi domiciliul în ţară şi care deţin, în condiţiile legii, o funcţie publică într-un serviciu public al statului, judeţului sau comunei.
Noţiunea de funcţionar public a fost definită, pentru prima dată în legislaţia românească, în Legea pentru Statutul funcţionarilor publici din 19 iunie 1923 - unul dintre primele statute ale funcţionarilor publici din Europa - care prevedea: „ Sunt funcţionari publici cetaţenii români, fără deosebire de sex, care îndeplinesc un serviciu public permanent (civil şi ecleziastic) la stat, judeţ, comuna sau la instituţiile al caror buget este supus aprobării Parlamentului, Guvernului sau consiliilor judeţene şi c P. Negulescu dând o alta definiţIe notiunii de funcţionar public, arată că: „ funcţionarii publici sunt acei cetăţeni care, fiind numiţi de autoritatea competentă şi investiţi legal cu atributele funcţiilor lor, prestează în mod permanent o anumită activitate, ce nu este exclusiv manuală, în scop de a face să functioneze un serviciu public în schimbul unui salariu plătit periodic".
În acelaşi sens A. Teodorescu susţinea că: „ funcţionarul public este persoana care, în schimbul unei remuneraţii, îndeplineşte sau colaborează în mod permanent la îndeplinirea unui serviciu public depinzând de autoritatea administrativă a statului, judeţelor sau comunelor".
Înainte de 1989, în literatura de specialitate, A.Iorgovan definea noţiune de funcţionar de stat ca fiind: „ persoana fizică care este investită în mod legal, prin actul de voinţă unilaterală a unui organ de stat, cu sarcina îndeplinirii pe un timp limitat sau nedeterminat a unei funcţii de stat, în vederea realizării competenţei organului din structura careia face parte funcţia respectivă".
Fiecare din aceste definiţii are meritele şi neajunsurile ei. Dar, pornind de la constanta că persoana fizică ce ocupă, în condiţiile legii, o funcţie publică, este funcţionar public şi de la prevederile constituţionale se pot desprinde caracteristici definitorii:
- toate serviciile publice sunt dotate, încă de la înfiinţare cu grupări de sarcini, competente şi responsabilităţi stabilite potrivit legii pentru realizarea scopului pentru care au fost create;
- persoanele care ocupă funcţiile publice trebuie să fie cetăţeni români şi să aiba domiciliul în ţară. Alte legi mai cer şi alte condiţii, cum ar fi cele cu privire la vârsta, situatii, s.a.;
- pentru a putea fi numit funcţionar public este necesar ca persoana respectiva să aiba vârsta de cel puţin 18 ani împliniţi, daca legea specială nu cere o alta vârsta;
- unele acte normative cer ca persoana fizică ce urmează să devina funcţionar public să posede anumite studii: superioare, liceale sau generale, iar altele cer o anumită pregatire de specialitate cum ar fi: de jurist, economist, medic, inginer s.a.;
- investirea într-o funcţie publică se face pe baza de concurs ori ca urmare a alegerii;
- persoana fizică ce ocupă o funcţie publică trebuie să desfăşoare o activitate continuă şi permanentă, cu respectarea programului de lucru al serviciului respectiv;
- pentru activitatea depusă, funcţionarul public are dreptul la un salariu, stabilit potrivit legii, pentru a se întreţine pe el şi familia lui;
- pe durata ocupării funcţiei publice, persoana fizică are anumite drepturi şi obligaţii;
- cu excepţia funcţionarilor publici care, potrivit legii, sunt inamovibili, toti se bucură de stabilitate;
CuprinsCap.1.Managementul resurselor umane în administraţia publica........................................................pag.1
1.1 Conceptul de funcţionar public ……………………………………............................................pag.1
1.2 Formarea resurselor umane în administraţia publică.........................................................pag.3
1.3 Selecţia şi numirea în funcţie a funcţionarilor publici........................................................pag.5
1.4 Cariera funcţionarilor publici …………………………………..………………………..pag.6
1.5 Modificarea şi încetarea raporturilor de muncă în administraţia publică………………………………………………………………………………………………pag. 9
Cap.2. Consiliul judetean Mureş- Prezentare generală…………………...................................pag.11
2.1 Funcţionarea Consiliului Judeţului Mureş.....................................................................pag.11
2.2 Atribuţiile Consiliului Judeţului Mureş.........................................................................pag.15
2.3 Instituţiile, regiile autonome şi societătile comerciale aflate
sub autoritatea Consiliului Judeţean Mureş......................................................................................pag.17
2.4 Serviciul de resurse umane………………….....…………………………………….pag. 18
Cap.3. Dezvotarea resurselor umane în cadrulConsiliului Judeţean Mureş……........................pag. 21
3.1 Cariera funcţionarului public şi managementul acesteia .............................................pag. 21
3.2 Chestionar privind managementul carierei funţionarilor publici în cadrul Consiliului Judeţean Mureş:.........................................................................................................................pag. 41
3.3 Cariera personalului contractual....................................................................................pag. 50
3.4 Chestionar privind cariera personalului contractual în cadrul
Consiliului Judeţean Mureş:...........................................................................................................pag. 54
3.5. Obligaţiile salariaţilor Consiliului Judeţean Mu....................pag. 64
Cap.4. Concluzii..............................................................................................................................pag. 68
Bibliografie......................................................................................................................................pag. 71Pentru detalii, trimite-mi un mail la gostian.gostian@gmail.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu